Alla har rätt till pension – Pensionsmyndigheten på arabiska – UPPDATERAD med ”Du gamla, du fria” på arabiska

Alla har rätt till pension – Pensionsmyndigheten på arabiska – UPPDATERAD med ”Du gamla, du fria” på arabiska


UPPDATERAD Nu ska ni inte få en hjärtattack eller hjärnblödning, Det har vi här på redaktionen redan fått. Så det är avklarat.

I Sverige har alla som arbetar eller bor i landet rätt till pension. Om du tidigare har arbetat eller bott utomlands kan du snabbtesta din pension för att se vad som gäller för just dig.

UPPDATERING: Med radioreklam där ”Du gamla, du fria” tolkas på olika språk vill Pensionsmyndigheten informera utrikesfödda om att de har rätt till pension.

Under november-december sprider Pensionsmyndigheten budskapet att alla som arbetar eller bor i Sverige har rätt till pension. Kampanjen, som riktar sig till personer som inte har svenska som modersmål, översätts till åtta språk.

– För personer som är födda utomlands är sannolikheten högre att man kan komma att få en lägre pension. Man kanske inte har jobbat så många år i Sverige och man kanske har varit arbetslös i ökad utsträckning. En del som har svårt att få arbete kanske startar ett eget företag och då är det extra viktigt att komma ihåg att man själv måste betala in sin tjänstepension, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten.

– Vi har valt ut vissa grupper där vi märker att det finns risk för att få en lägre pension och där man behöver veta i ett lite tidigare skede vad det är som påverkar pensionen. Småbarnsföräldrar är ett annat exempel som vi har kört kampanj till under hösten.

Kampanjen består av personliga möten på olika språk, tidningsannonser på andra språk, på utländska nyhetssidor samt radioreklam med den svenska nationalsången i bland annat arabisk och persisk tolkning.

Så urholkas våra pensioner ännu mer. Den som inte arbetat här i landet ska inte heller ha någon pension. Ska de ha det, ska det tas från biståndet. Ej från våra pensioner. Måste bli ett slut på att vidlyftiga politiker skänker bort våra pengar.

Källa: Svt

Mer info: www.pensionsmyndigheten.se/arabiska

Info på olika språk

Regeringen: Förordning (2009:1173) med instruktion för Pensionsmyndigheten

Print Friendly

Publicerad: 7 november, 2014 kl 10:20 under kategorin Mångkulturen.

Kommentera gärna artikeln, men iakttag då vanlig nätetikett. Håll en trevlig ton och en hyfsad nivå på argumenten. Håll er till ämnet i artikeln. Exponerat ansvarar ej för innehållet nedan då vi inte förhandsmodererar kommentarerna innan de publiceras. Ni är själva helt ansvariga för vad ni skriver.
  • Berra

    Jag blir så trött….eller uppgiven är kanske ett bättre ord…

  • aspire5741

    Ja det är ju för mkt begärt att lära sig språket i det land man ska parasitera på

  • oops164

    Ja med tanke att de snart inför det som ”svenska”

  • Bengtsson

    Ska Sverige överlåtas till den arabiska halvön med Romson & Löfven som språkrör.

  • invandrare1957

    Det var väl väntat med idioterna som styr. Dom maktfullkomliga. Sen den snälla svensken som är fruktansvärt konflikträdd. Och har respekt för överheten. Det som gjorde att Sverige gick över från demokrati till dold diktatur.

  • enavde400

    Saudi-avtalet ska omförhandlas 2015…..

  • Helt OFF TOPIC!

    Gå in på http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ogrundade-asylansokningar-belastar-systemet_4074321.svd och läs Per Gudmundsons ledare.
    Ganska bra!
    Sedan skriver ni något invandrarkritiskt i det öppna kommentarsfältet och håller politiker ansvariga. Därefter raderas ditt inlägg när Moderatorn har fikat färdigt, alldeles oavsett hur faktabaserat och sansat ditt inlägg än var.

    Demokraturen blommar på SvD! Hjälp till att avslöja skojeriet!

    /Lars Agerstig
    honesty4u@hotmail.se
    Skype-adress: lars.agge.agerstig

  • $16658723

    Ett jävla rån på sveriges arbetande befolkning!

  • Rättvisa

    Ja alla har rätt till pension, även dom som är här och vänder. För att det förmodlingen är för kallt. Man skulle verkligen vilja att myndigheterna nu när vintern nalkas, tar sitt ansvar och kollar upp vilka som rymmer hem. Kan ge mig f*n på att kontrollen är noll plus att man är rädd för att bli kallad rasist. Dessa 1000 Somalier tror jag som blev strandsatta när flygbolaget gick i KK. Undra om alla dessa hade rent mjöl i påsen???

  • Bisnöjje Kräkikupplysning ab.

    Jag såg ett program på kanal 9 eller 10 här i veckan om trafiken i New Delhi, den största staden i världens folkrikaste demokrati Indien. DÄR blev jag mörkrädd minst sagt. Trots att Indien är på väg att ta klivet från U-land till I-land så var det minst sagt otrevliga tendenser om hur du får körkort där som exemplet var. 9 av 10 som tar körkort där har mutat sig fram till det och inspektörerna anser att dom inte har tid med 400 uppkörningar per dag så att muta en polis eller annan för att få det var acceptabelt.

    Dom intervjuade en känd engelskspråkig komiker och han erkände att hans körkort kom som en utkörd pizza. Han fick det med hemleverans efter att ha gett en polis 6 dollar.

    Uppkörning och annat var inte heller mycket att hurra för. Du skulle genom att titta på en bild bevisa att du inte var färgblind, teorin bestod av FRÅGAN om hur många som fick åka på en motorcykel lagligt och uppkörningen var att runda en rondell på ett avspärrat område.

    Den riktiga mardrömmen kom när den här journalisten skulle köra en lastbil mellan Mumbai och New Delhi nattetid på motorvägen. Han var inte direkt berädd på att möta trafik i sitt körfält på motorvägen, tvingas väjja för parkerade fordon utan varningsblinkers och att tvärnita för försäljare av popcorn och annat som hade vagnar på motorvägen.

  • maine coone

    Svenska pensionärer,alla inkluderade,har i snitt 16.200 sek f skatt och betalar
    avgifter för t ex hemtjänst och fotvård.
    En anhöriginvandrad somalier på 65 torrtider får min 12.900 sek skattefritt
    och dessutom ALLT avgiftsfritt som hemtjänst och fotvård.Sug på den……

  • Bisnöjje Kräkikupplysning ab.

    Ja det är något sjukt. Eftersom ÄFS precis som försörjningsstöd inte räknas som inkomst, d.v.s är oskattat så har dom trots högre belopp EFTER den fiktiva skatten noll i inkomst och får då dessa saker gratis trots att en fattigpensionär tvingas betala hundralappar om inte tusenlappar för samma sak, trots lägre realinkomst.

  • Rep.- on

    Egentligen inte någon nyhet i åratal har importerade pensionärer fått pension på direkten och högre dessutom än den svenska genomsnittspensionären har!
    Nyheten är att man raggar efter tattarfolk vilket man inte har gjort tidigare och de skyldiga är Miljöpartiet, var så säker!

  • judaspainkiller

    Nää inte menar du att vi har en så tarvligt press?
    Du är allt en liten sanningssägare du asienlasse.

  • Atlebarktunga

    Som jag skrev i ett annat inlägg, så vill ju 87% av befolkningen ha det så här, tror inte att vi som röstar SD slipper betala för dessa dumheter.

  • Fanjunkarn

    …Och min gamla morsa som började arbeta när hon var 14år har ca 9000 kr i månaden före skatt. Sen ska det betalas diverse för att kunna leva….

  • PÄR PASTEJ

    araber får automatiskt förtidspension vid vår gräns och en pistol.och dom behåller sjukpensionen livet ut när vi får ålderspension och 6000 kr i månaden medans dom fortsätter få 13 000 minst i månaden.tack så mycket regeringen jag hoppas politikerna drabbas av ren ondska och får brinna i helvetet.

  • Erik

    I princip så har väl Ceballo (MP) fått som hon vill, alla i hela världen ska ha pension från Sverige.

  • Rep.- on

    OT
    Så det kan gå, ifrån strikt PK och nu SD, skriver på Avpixlat. Hon har även en egen blogg.

    ”Ramona Fransson • för 3 dagar sedan
    Tja, mormonerna har ju inte den friskaste av religioner heller … precis … men av två onda ting är inte den de kör med i Iran hälsosamt ur kvinnors synvinkel. Iran likt de andra Mellan Östern länderna, förutom Israel som svensk media älskar att hata, är de alla sjuka på grund av sin religion, att deras invånare flyr till demokratiska länder är som bekant inte heller ett bevis på att de ”gillar” demokrati, utan snarare ett bevis på att de vill ha sin religion på ”sitt speciella vis” och hur många ansikten som Muhammed har tycks inte någon av de ”lärde inom Islam” ha en aning om. Muhammed kanske är den sjuhövdade draken inte rondellhunden.”

  • enavde400

    Bra idé,
    civil olydnad,
    på alla områden….;)

  • iforsete

    Stefan Löfven och Åsa Romson talar tyst om att de kommer att
    fortsätta med förra regeringens politik med att dränera pensionskapital
    från nuvarande och framtida pensionärer.

    Fortsatt dränering av Svenskars – infödda eller inflyttade – pensionsmedel kommer att ske, genom fortsatt fritt utdelande av garantipensionsår, till flyktingar, skyddssökande och deras anhöriga, för all tid de har vistats i sitt hemland, från 25 års ålder! Enda gruppen i Sverige med rätten att tillgodoräkna sig garantiår, för tid utanför Sverige.Har nyinkommen fyllt 65, utdelas skattefritt ÄFS livet ut.

    Allt tas från svenskars pensionsmedel, ej från statskassan, ej från biståndsbudget. Det är väl därför en remiss nu ligger ute, där man vill höja pensionsåldern från 67 till 69 år..
    Dessutom kommer värdet av pensionen att minska, efter exvis 40 års
    arbete, då det heter att ”vi lever längre”… Denna dränering verkar aldrig vara uppe till diskussion..!

    http://secure.pensionsmyndigheten.se/NyRegeringVadHanderMedForslagetOmHojdPensionsalder.html

  • Aslan

    Låter som en god idé. Har börjat så smått.

  • skattetyngd

    Jag har så starkt hjärta så ingen större risk för hjärtattack känns det som.
    Däremot kokar blodet i mig så att temperaturen är nog högre än smält järn.
    VEM eller VILKA har mandat att skänka bort svenska folkets pensioner?
    Om någon har det, vem har delat ut detta mandat?

  • maine coone

    Muslimer tar för sig i Sverige.Din morsa liksom min
    får ta det som blir över.

  • Så hur går man till väga för att bli arab då?

  • enavde400

    Kolla om det funkar med konvertiter….;)

  • meningslöst att kommentera där,, du har helt rätt blev raderad efter en stund.

  • Rauken

    Hoppas de inte nu de sista miljarderna ur AP- fonderna ryker, de första 358 miljarderna tog Göran Persson.
    Jag misstänker att vårt ekonomi lever ett verkligt farligt liv.
    Gör något åt det. Byt ut både hatt och tofflor till något mer passande. Det här måste få ett slut.

  • Risto Matinen

    Var har du fått dessa uppgifter ifrån? Istället ligger det till så här:

    Större delen av våra pensionsinbetalningar vi tvingats/tvingas pröjsa har staten/politikerna redan förskingrat. Utgående pension betalas av inkommande skatter. De kommer inte från redan inbetalda medel. Inget privat pensionsbolag tillåts göra så, för det vore rent bedrägeri, men staten gör så; storbedragaren

    Den lilla buffert som finns räcker på sin höjd till 3-4 års utbetalningar om de inte hinner spelas bort på mer rödgrönbruna fantasier, för mijlömupparna vill även dränera pensionsfonderna på kapital genom att ”satsa” på ”grön” (=brun) omställning till artonhundratalet-stenåldern…

  • Fryke

    Gör något radikalt – inför jaktsäsong på invandrarvurmare
    Dom skadar verkligen vårt land och vår ekonomi
    HUR fan ska ett land kunna återhämta sig med asen kvar i landet?
    Det finns inte en möjlighet att när ekonomin VERKLIGEN gått åt helvete så lär också dessa parasiter ÄNDÅ få sitt medans VI inte ens får det vi har jobbat oss till och som VI EXKLUSIVT SKA HA RÄTT TILL FÖRST.
    Inflyttade parasiter ska ha noll jävla kronor i pension…
    Förbannade jävla as vi har som styr och som styrt vårt land.
    UT MED DOM NU – INNAN DET KOMMER FLER PARASITER SOM KOSTAR…

  • Victory

    Jag har en vän som är svensk sjukpensionär idag. Hon har arbetat heltid i tjugotre år innan hon blev sjuk. Idag får hon 7.180 kronor netto från Försäkringskassan som sjukersättning. Hon skulle absolut inte klara sig om hon inte var gift och hennes man betalade utgifter som hyra m.m. Svenskarna är verkligen konstiga som inte tycker att deras egna folk som har arbetat och betalat till sjukförsäkringssystemet när de var friska, ska få
    åtminstone lika mycket som en invandrad somalier som inte har gjort ett handtag i Sverige. Vad motiverar att en invandrare ska ges mer pengar än en svensk sjukpensionär. Har den svenska sjukpensionären inte samma värde som invandraren. Maten ,hyran kostar lika mycket för den etniska svensken som för invandraren. Svensken som är sjukpensionär betalar också för läkarbesök och tandläkare precis som om de hade en normal inkomst av tjänst.

  • enavde400

    Nyvalet är vår enda chans….
    7-klövern fattar noll,
    eller vågar inte protestera….
    Varje vecka + 2.500 till att försörja…
    Kommer INTE att funka….

  • Psykologen

    Alla utom svenskar har rätt till maximalt tilltagen pension i Sverige.Svenskar finns inte som folk och finns därför inte som människor. Ingen hänsyn behöver tas mer än att se till så att idioterna som tror att de är svenskar inte röstar på SD.

  • jäst

    Vi har politiker som tar våra pengar och delar ut dom till andra länders människor. Det vi har tjänat ihop.

    Politiker behöver aldrig dra åt svångremmen, de tillhör ju de tärande som ständigt stjäl mer pengar från oss genom höjda löner som dessutom beslutat tilldela sig själva dubbla pensioner.

    Och DN och public service är tysta, tysta … så tysta…

  • Kejsartetra

    Generösa stollar! Om importerad anser sig ha rätt till pension i hemlandet så får de hjälp av myndigheten med ansökan. Då får personen pension från alla håll.
    Det märkliga är att då minsann har de hittat sina borttappade ID-handlingar.

  • enavde400

    Staten lånar dessutom 36,5 miljoner i timmen,
    dygnet runt
    som går nästan oavkortat till Mig.verket….
    Inget i media om detta…. ?

  • SPdlr

    Det är inte glasklart enkelt att Svenne Kålrot skall omsätta den knutna näven i byxfickan, normalposition framför Tv:n i radhuset, till att handfast delta i massdemonstrationer, som i andra länder. I Absurdistan gäller nämligen en annan ordning.

    Det svenska personnummer-systemet är en DDR-konstruktion, myndigheterna, särskilt polisen, kommer att massarrestera Svennarna, Du kan inte ‘gömma dig’ i en massdemonstration i Sverige, som i andra länder. Om du bara tangerar nån ‘gummi’-lag, så blir du gripen och landets arrester kommer att bågna. Varenda arresterad äktsvensk blir åtalad och fälld i rättegång, för ”ohörsamhet, hets mot folkgrupp, störande av allmän ordning, etc”. Jfr gatukonstnären Dan Park, kastad i fängelse för några ironiska teckningar, en skandal av Gulag-klass.

    Systemet i Absurdistan, DDR v2.0, tillåter inte den inhemska populationen att protestera mot sin egen ofärd, systemens upplösning, och statliga övergrepp. Då står ”högre värden på spel”, och repressionen blir därför total, mot de Sverige-lojala imbeciller som trott på lögnen ”all makt utgår från folket”,

  • Intepkmen

    Garantipension är ju ca 7000kr, lägg där till bostadstillägget

    Hur många +55 nyanlända tror ni hinner jobba innan pension?

    Hur ska de ”jobba ikapp” pensionen om svenskar är arbetslösa i 10 år?

    Tror ni nyanlända ororar sig för att inte kunna spara ihop pensionen svenskar oroar sig för?

  • Håll Sverige rent!

    Ta tillbaka ert land, kasta ut arabiskan!!!!!

  • Mac1340

    Ett gott råd till er alla! Sluta pensionsspara! Att pensionsspara i fonder som man inte kan avyttra innan pension är ren och skär dumhet. Säj att du har 20 år kvar till pensionen och du sparar en tusenlapp i månaden. Tror du att du får igen dessa om 20 år? Nej dessa kommer staten givetvis konfiskera för att betala invandringen med! Köp guld istället och göm i madrassen ,eller gräv ned. Detta kommer vara precis guld värt, den dagen korthuset rasar ihop.

  • Asa

    Har ni varit inne på skattemyndigheten sida? Fick en kollaps sist. Skulle fylla i en deklaration och hittade inte den. Till min förvåning inser jag att info jag behöver för att snabbt kunna göra mitt jobb är Gömda till förmån för bilder på påskkäringar och andra nya svenskar. De tar alltså upp så mycket utrymme att viktig info hamnar på sekundär plats. Jag ringde till sist s-myndigheten och det tog ca 30 min och 4 vidarekopplingar för att lyckas få svar på var de gömt infon. Då var jag rätt irriterad och frågade faktiskt varför viktig info inte går före underliga bilder. För tar de bort bilderna får de plats med info. Sen kan de ha en infotext att trycka på för de som vill se flinande personer på bild.

  • Asa

    De sista månaderna efter valet har varit tröga. Jag känner inte längre för att jobba, jag som normalt sett alltid låtit jobbet vara (nästan) nummer 1. Men varför ska jag jobba, för att betala ännu mera skatt och räcker det inte att vi försörjer alla politiker, konstiga myndigheter, vidriga tidningar som ingen vill läsa längre, SvT och Radio med Eko som bihang etc. Jag har inget emot skatter så länge de går till rätt ändamål såsom våra barn, gamla och sjuka och människor som ramlat lite och hamnat utanför pga besvärliga omständigheter i livet och viss infrastruktur men men men idag går våra pengar till att stödja dåliga krafter och faktiskt ren och skär Ondska.
    Jag vet inte hur länge till jag är med på Charad Sverige!

  • Asa

    Förlåt men vem vill veta detta idag. Ingen. Ingen alls vill veta.
    Sverige är ett skämt, vi vet. Vår regering är ett skämt, vi vet. Vår tidigare regering var ett skämt, vi vet. Och vem fan bryr sig om ståuppkomiker idag när hela verkligheten är ett skämt.
    Skämt på Tv vem bryr sig. Vem vill skratta när vår verklighet slås sönder av krafter som är så ondskefulla att mitt blod fryser till IS.
    Vem skrattar åt Tv 3 när de konstant använder sig av de onda i sin programtablå. Vem skrattar åt folk som tillhör AFA. Vem skrattar åt terrorhot mot de vi älskar? Vem skrattar åt Eko och Achberger, VEM? Vem skrattar åt möjligheten att få en brandbomb inkastad i sitt hem av Eko och Asberger, Vem???

  • Anders

    Flyttar jag till mena får jag då liknande info på mitt modersmål, svenska?

  • Guest

    De e likandant på de fysiska kontoren på hos de flesta myndigheter.

  • Asa

    Nej!!!!!!! Varför skulle du få det? Är du en idiot eller? Nej!!

  • Oberst

    Ja, efter nackskottet!

  • Asa

    Tack, då förstår jag bättre hur illa det är ställt med vårt land!

  • Vielfrass

    Jofaan . . Varenda kotte som råkar halkar in över våra gränser på ett bananskal , om så illegal , har rätt till pension (plus allt annat) från pengar som inte finns samt utan att ha bidragit med ett enda dugg plus att alltför många av dom aldrig kommer att bidra med något sedan heller . Snarare blir dom en extra fet sten i ryggsäcken för oss att släpa runt på .

    Men svensken ska ju bara hålla käften & öppna sitt hjärta och förstå att ”vi måste spara/det finns inga pengar” (ladan är tom & smörgåsbordet är tömt) och jobba tills han stupar rakt ner i graven (vi ska ju jobba tills vi är 75 , minst) för att försörja alla parasiter som lyckats ta sig hit .

    Alla PK-politiker samt övrigt ”finfolk” ur det glappkäftade PK-etablissemanget har naturligvis sett till att dom inte drabbas förstås och garderat sig med kryss . Och dessa sitter samtidigt på sina etniskt rena och rika gräddhyllor och kör upp sina pekpinnar i näsan på oss gräsrötter om vi skulle ha mage att opponera oss mot deras hyckel och skitsnack . . . Röv med öron säger jag bara om detta totala hyckleri .

    Samt att jag är dödstrött på att bli totalt akterpulad hela tiden och stå där med Svarte Pettern i nävarna medans ”direktör´n rymmer med kassan” .
    För det var ju bara att ta en flukt på löpsedeln igår till en av våra kvällstidningar för att se hur våra ”fina” asyl-baroner är med och plundrar vår gemensamma kassa och berikar sig , något som vi ständigt blir påminda om här och på AP . . . . . . X( .

  • Ulf Dahl

    Pensionsmyndighetens uppdrag är att se till att alla får lika mycket ,i förlängningen ingenting.

  • Sörmland

    Pension är uppskjuten lön, dvs man måste ha arbetat. Man kan emellertid få äldreförsörjningsstöd även om man inte arbetat en dag i Sverige, men det är ändå inte pension. Så det hela är en vansklig felinformation, med flit, för vem borde inte ha koll på detta om Pensionsmyndigheten? Detta sprids inte bara bland invandrare i Sverige utan även i mellanöstern, skapar orealistiska förväntningar samt hat mot Sverige när det inte infrias.

  • Sörmland

    Det finns tiotusentals invandrare som flyttat hem för längesen. De är t ex skrivna hos något vuxet barn eller tvärtom. Syftet är att ge sken av att de fortfarande bor här. Äldreförsörjningsstöd kommer in på deras konto. Hyran betalas och mottagaren får 6 papp skattat och klart. Inte dumt i Afrika. Vi har alltså inte bara illegala invandrare, vi har även en slags illegala utvandrare.

  • latmask

    Det var väl meningen att vi skulle få hjärtinfarkt så att pensionsutbetalningarna minskar. Kan tänka mig att det blir årlig hälsobesiktning på 60+are och de som faller igenom skickas till återvinning.

  • Sonette

    Det är troligare att staten drar av dina sparpengar på din kommande pension . Alltså du får lika mycket som du fått utan pensionsparande hur du än gör . samma gäller idag om du får pension från utlandet , lika mycket du får om året drar pensionsmyndigheten av från din pension , till det kommer alla papper du måste fylla i från utlandet med jämna mellanrum .

  • Armadillo

    Detta mailade jag i går till Mattias Bengtsson Byström på Migrationsverket:

    Jag (dansk) där har bott och jobbat i 27 år i Sverige, kom
    hit i -75 med två utbildningar och ett halvårs lön i fickan, kommer nu vid
    pensionen att erhålla generösa 50000 SKR om året innan skatt!

    Var är mina pengar? Migrationsverket eller?

    Tvi vale för ett elände ni har skapat i detta landet och jag
    bara bävar inför vad som komma skal, med det menar jag hur alla fyrtiotalister
    där från idag till 2018 upptäcker att deras pension är förskingrad och ”ladan”
    är tom.

    Välkommen till verkligheten bästa Mattias, jag är 65 om 3
    veckor, och kan fly detta landet, men vad med mina barn och barnbarn; ska de
    äta Halal och gå med huckle? Vad med dina?

    Jag gråter över hur detta underbara landet har förfallet och
    utan ett enda skott har vikit ned sig för (välj själv).

    Ska bli roligt om Mattias svarar på min mail…

  • Armadillo

    Har jag sagt i många år efterhand.
    Den dagen kanske någon miljon fytiotalister kommer ta ut sina pensionsbesparingar, så kommer staten att flytta decimalen ett steg år vänster och pengarna är inget värda!
    GULD ge ingen ränta, men en Krügerrand kan altid säljas i nästan varja guldhandel till dagspris och det helt skattefritt.
    Så tillvida att inte staten kommer förbjuda privata att äga och inneha fysisk GULD!

  • Armadillo

    Inte helt sant i dag, fick i går brev från pensionsmyndighete och de meddelade att min danska pension inte påverkar storleken på min nästintill obefintliga svenska pension.
    Det kommer bli ett jävla liv inom de närmsta åren när alla fyrtiotalister upptäckar att de har blivit blåst på konfekten och kassan är tom!
    SD lär bli största eller näststörsta parti i 2018!

  • Armadillo

    Flertalet ”nyanlända” med Arabiska som språk, där är +55 pensioneras direkt och erhåller mer pengar än vad en helsvensk arbetera kan förvänta efter ett livs jobbanda.

  • argkvinna

    Gamlingar som kommer hit HAR INGEN RÄTT TILL PENSION.Låt deras anhöriga försörja dom.Har dom inget jobb så kan dom stanna kvar där dom hör hemma .

  • Armadillo

    Dream on argkvinna; det är ”räkmacka” för hela slanten och inget är för mycket att häva ut över desa utsatta människor!

  • Armadillo

    Förstår dig utmärkt, jag med har resignerat.
    Även jag nu är nära 65, kunne jag nog jobba cirka 10 år mera inom bygget och skapat realvärde, men till vad nytta?
    Inget av vad jag har skapat med mina händer har någonsin kommit på kontot hos mig och att fortsätta skapa realvärde för ett land där kör Islamisk Kamikaze, är inte aktuellt.

  • Seselj

    Hela systemet bygger ju på att man arbetar ihop sin pension under sitt arbetsliv. Det borde vara krav på ett visst antal arbetsår (35-40) för att överhuvudtaget ha rätt till pension.

    Har man inte arbetsåren, har man inte heller betalt in pension, då skal man inget ha. Svensk eller inte, spelar ingen roll. Så fungera det i andra länder. Sjuka och handikappade svenska medborgare undantaget.

    Det är enda sättet, annars kommer hela systemet att kollapsa inom snar framtid.

    Vi kan inte ge pension till äldre invandrade personer som aldrig jobbat här en endaste timma.

  • Sonette

    Vilken tur du har , men å andra sidan är ju den minimala pensionen inte mycket att glädja sig åt

  • iforsete

    Vid utbetalning av ÄFS eller framtida garantipension kategoriseras dessa generösa gåvor till ”flyktingar” eller ”skyddsbehövande” i samma kategori som för andra svenskar ”pensionsutbetalningar” som kommer att dräneras i snabbare takt. Det hade varit bättre att dessa utbetalningar och generösa gåvor till ”skyddsbehövande” hade klassats som ”Bistånd” och inte Pensionsmedel..

    http://varjager.wordpress.com/2014/06/27/garantipension-beviljas-for-att-dolja-nyanlandas-pensionskostnader/

    I nedanstående länkad tabell 4.4 sida 56 framgår det att 65 åriga kvinnor under perioden 2006-2010 levde i snitt 20,9 år efter de fyllda 65. Jämfört med period fem år tidigare är det 0,6 år mer, eller 3% längre livslängd efter fyllda 65 år.

    65 åriga män under perioden 2006-2010 levde i snitt 20,0 år efter de fyllda 65. Jämfört med period fem år tidigare är det 0,9 år mer, eller 5% längre livslängd efter fyllda 65 år.

    Allmänpensionen är ca 43 % av tidigare bruttolöner och andel lär väl sjunka…. + att man därtill skall behöva arbeta upp till 4 år längre från 65 till 69 år..Vilket gissningsvis bör bli omkring 10 % mer arbetad tid (från 40 års arbete (25-65) till 44 års arbete (25-69).

    http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0701_2001I10_BR_BE51BR1102.pdf

    % allmän pension av tidigare lön
    http://www.privataaffarer.se/nyheter/lagst-andel-allman-pension-till-stockholmarna-662295

  • Avmaskad

    Så länge svenskarna inte betalar utlänningar med egen plånbok är 93 % beredda låta staten göra det.

  • elroko1

    Håller med. Tyvärr, 87% vill ha det så…

  • frejja

    Eftersom systemet bygger på att man arbetar ihop till sin pension får de svenskar som jobbat litet eller inte alls garantipension. Invandrare får istället äldreförsörjningsstöd.

    ÄFS bekostas inte av pensionssystemet utan av statsbudgeten.

  • latmask

    Inte 87 %? Men det är egentligen samma sak. Skattemedlen ska dessutom betalas in och några måste sköta detta samt avlönas för det.

  • niklasr

    Vilket är samma kassakista som pensionspengarna tas ifrån.
    Enda skillnaden är att pensionen är inte indexreglerad, vilket ÄFS är.

  • niklasr

    Vad som är mest imponerande är att Pensionsmyndigheterna tror att araberna kan läsa.

  • hatte

    Invandringen av gamla till landet är helt fel. De stora barnkullarna från krigsåren börjar nu bli gamla och vårdkrävande. Svensk sjukvård har stora problem sedan länge och kommer att kapsejsa om det inte sker något som exempelvis en markant reducering av flyktingmottagande och invandring.

  • propol

    Alla(h) har rätt till allting, endast pursvenskar skyldiga äro. Hoppas 87% firar detta ordentligt, rena vinstlotten, grattis.

  • propol

    Inga problem, det finns horder av tolkar( som du betalar) som kräver allt, alla(h) har lika människovärde och i synnerhet RÄTTIGHETER.

  • Urnab Korrigatulis

    Och NÄR kommer videon som beskriver deras SKYLDIGHETER?

  • Jan-Ove Malmgren

    Vi funderar på att flytta till Portugal. Det är snart det enda land i Europa där vi svenskar kan finna en fristad. Kan man få det bättre än så här: http://lissabon.swea.org/till-portugal/

  • Armadillo

    He he, det lär bli till att vända på slantarna och som jag fiska lite och ibland ta någon kanin med bågen.
    Som tur har jag efter alla år på bygget massor med jobbaklär jag kan gå i, att köpa nya klär kan jag glömma, second-hand är lyx i dag.
    Ser varje dag Somalier, Syrier och annat löst folk i modeklär, fullständigt fixerade på sina nya Iphones.
    I lokala konsum fick de vända tobackshyllan över rullbandet vid kassan, 90 grader, det var för många där ”glömda” betala för sina rökverk!
    Skal jag fortsätta?
    Jag kämper :)

  • Dagsattvakna

    Samma funderingar här. Men som pensionär som bott i 40 år i sitt boende får man betala en helt vansinnig ”reavinstskatt” på flytten. Flyttskatt. Skatt på inflation! Enda landet i världen där den skatten är ”för evigt”-

  • Armadillo

    Har med tänkt på Portugal och jag tror faktisk att jag med min minimala svenska pension och den något bättre danska pension, kan leva ett drägligt liv utmed Atlanten.
    Ska forska lite mer i detta och tack för länken, den var mycket ”matnyttig” :)

  • Armadillo

    Skoj: elda upp eländet, ta ut kapitalet och sticka till Portugal innan det svenska fögdariet hinner lägga vantarna på dit kapital 😉

  • Travelman6

    13% kepsförsedda dynghögssprättar med dysfunktionella diagnoser har därmed rätt? De som följer och analyserar (SD) upptäcker snart att detta parti är ett enkelt borgarparti på högerkanten som försöker berika sig själva på bästa sätt. Sammansättningen i riksdag, region och kommuner talar sitt tydliga språk.

  • Armadillo

    ALDRIG!

  • Armadillo

    Vad är alternativet?

  • Sonette

    Byggjobb brukar vara bra betalt så pensionen borde ju vara bättre för din del tycker man . Detta är ju skrämmande :(

  • Armadillo

    Det finns inte en enda krona i pensionskassan.
    Alla kommuner i landet har uppskjutit sina inbetalningar och detta är en bomb under denn lokala ekonomin.
    Pengarna är borta, Sverige lånar väl kring 10 mille i timmen, bara för att hålla någon nivå.
    Prata om att pissa i byxorna när det är kallt!
    DU kommer betala…

  • Armadillo

    Lika lite 😉

  • Armadillo

    Kanske det hjälper att bli småbarnpedagog och genom att tre gångar framsäga ”Allahua Akbar” innan du sätter på din barnabrud…
    (satir)

  • Amanda Bengtsson

    Garantipensionen skall beskattas och är dessutom grund för de kostnader man kan ha för hemtjänst. Äldreförsörjningsstödet är enbart ett bidrag och beskattas därmed inte. Inte heller ligger till till grund för eventuell hemtjänst. Dessutom är ju den med äldreförsörjningsstöd helt utan inkomst (pension räknas som inkomst) och får maximalt med bostadsbidrag. Det får inte en person med garantipension, där beräknas bostadsbidraget efter hur stor din pension är.

  • enavde400

    Vi lånar c:a 42 miljoner i timmen, numera….

  • Armadillo

    Jobba svart, köp GULD och ge fan i att rösta…
    Det finns inte en enda krona i ”ladan” till pension…

  • Amanda Bengtsson

    Nu var du allt feg frejja. Tar bort din kommentar när du får svar på dina felaktiga påståenden.

  • frejja

    Jag råkade läsa fel från din kommentar och då blev svaret också fel. Nu har jag skrivit två gånger till men har bägge gångerna fått läsa ”Hoppsan, ett fel har uppstått, försök att hämta igen” och så har allt varit försvunnet. Ska försöka igen senare.

  • nalenihostacken

    Skatteverket är redan okuperat. http://www.skatteverket.se
    Man ser där en individ som antagligen betalar mest skatt av oss alla eftersom just han får vara med på förstasidan.

  • Armadillo

    Oj, där ser man bara, jag behöver verkligen uppdatera mig :)

  • Armadillo

    Som tur ska jag ha 52% dansk pension med och den är cirka dubbel så stor som min intjänade svenska pension.
    Dessutom kan ingen svensk multi-kulti minister röra dessa pengar 😉

  • frejja

    Jag anser att det var ett misstag att göra så att äldreförsörjningsstödet blev ett bidrag med de konsekvenser det medfört.

    Men menar du att de som har ÄFS får samma bostadstillägg (skattefri för bägge grupperna) oavsett hur hög hyran är, det låter väldigt konstigt.

    .Man bör också känna till att det finns annat än garantipension för en fattigpensionär.

    En kvinnlig sådan – det är mest kvinnor och änkor – kan ha en liten inkomstpension, tilläggspension, premiepension till efterlevande och änkepension.

    Skatten för pensionärer ska sänkas har sossarna lovat. Och bostadstillägget höjas.
    Om Löfven får vara kvar.

  • RobertSt2

    Ännu så länge har det bara föreslagits att arabiska skall bli ett minoritets-språk i Sverige. Men snart kommer kraven på oss att vi alla börjar tala arabiska.
    لدرجة !

  • Sonette

    :)

  • Victoria

    Åh, låter mycket bra! Håller på att se över vilka alternativa länder vi kan tänkas att flytta till när det blir dags om några år. Ja, om det inte händer ett mirakel i Sverige…..

  • Amanda Bengtsson

    Bostadstilläget är ganska krångligt att räkna ut, men det är så att det finns ett maxibelopp som den som är utan inkomst får. Samma maxibelopp gäller för pensionsinkomst. I och med att pensionsinkomsten beräknas på vad man får ut innan skatt, blir det lite snett tycker jag.
    Sänkt skatt för pensionärer innebär att bostadbidraget minskar med samma summa. Alltså noll och intet värt.
    Här kommer lite siffror och fakta.

    Pension
    Personer som invandrar till Sverige när de är över 65 kan idag
    få mer pengar än pensionärer som har arbetat och betalat skatt hela sina
    liv i Sverige.
    Äldreförsörjningsstödet ges till personer som fyllt 65 år och i
    huvudsak är invandrare. ÄFS tillkom för just deras skull och cirka två
    tredjedelar av de cirka 12 000 personer som nu får ÄFS är just
    utrikesfödda. Många utomeuropeiska invandrare som uppger denna höga
    ålder kan i verkligheten vara yngre, eftersom många inte behöver uppvisa
    id-handlingar eller andra dokument som styrker deras uppgifter om
    identitet och därmed ålder. http://dagbladet.se/insandare/1.2164119-aldreforsorjningsstodet-ar-orattvist
    Svenskar som har arbetat och betalat in skatt i Sverige kan som sämst
    få garantipension. Om man däremot helt saknar tillgångar och inte har
    varit med i pensionssystemet kan man få ÄFS som på många sätt och vis är
    mer fördelaktigt.
    OBS! Följande siffror avser året 2013 då informationen hämtades.
    Full garantipension till
    ensamstående födda 1938 och senare var 7 899 i månaden före skatt år
    2013. Efter skatt blir detta 5529 kr med 30% skattesats. Sedan kan
    bostadstillägg på maximalt 4 820 kr per månad beviljas.
    Detta blir totalt 10349 kr efter skatt.
    Äldreförsörjningsstödet består av två delar, dels en skälig levnadsnivå på 5 365 kr per månad, dels en skälig bostadskostnad på maximalt 6 200 kr.
    Detta blir totalt 11565 kr efter skatt.
    Till detta kommer att reglerna tillåter skattefria utländska inkomster upp till 3 000 kr utan att äldreförsörjningsstödet räknas ned.

    Anlitande av hemtjänst för den som har ÄFS är dessutom avgiftsfritt.

    De som har ÄFS får också gratis vård och omsorg, eftersom ÄFS inte är avgiftsgrundande.

    Q: Men varför är detta orättvist mot svenskar? Varför kan inte de också få ÄFS?

    A: Man kan inte få ÄFS om man har tjänat över en viss gräns eller har
    sparat för mycket pengar. Varför ÄFS kan ge högre belopp än
    garantipensionen är för mig ett under. Orättvisan när invandrare får en
    betydligt mer fördelaktig pension än många svenskar utan att ha jobbat
    en dag i Sverige blir så uppenbar.

  • invandrare1957

    Du har ju helt rätt skulle jag inte behöva vara rädd om mitt jobb och ställa till det för mina barn så skulle jag skriva under mitt rätta namn och vara stolt.

  • statarungen

    Tack för dina klargörande, mycket uppskattat.
    Vi får hoppas att några av dom 87 procenten läser dina inlägg.

  • carl

    Ok, och hur skall du undvika?

  • brisslan

    Vi skall inte gnälla. Detta är demokrati i all sin prydnad. Hulda Hilda och snälle Svenne har röstat för detta till 87% är de villiga att, avstå den mesta delen av sin tidigare låga pension. För att visa sin godhet i sitt storhetsvansinne. Det är den estupida majoritetens förtryck av minoriteten.

  • brisslan

    Hela världen utan undantag är kapabla att, dra dumsvenskarna vid näsan.
    Om man så letar med all världens stearinljus går det inte att finna, ett mer korkat folk än just 87orna.

  • Asa

    Precis min tanke också. Medborgare nummer 1 som betalar mest skatt och är skötsammast av oss alla medborgare. Om du fortsätter in bland deras sidor hittar du Sveriges andra bästa medborgare en påskkäring. Ärligt talat vad vill skatteverket? En gissning de vill hjärntvätta mig till en tvättäkta idiot och Jag betalar kalaset. Jag medger de jävlarna är förbannat intelligenta varelser. Nu vägrar jag fylla i div deklarationer och blanketter på nätet och begär pappersdeklarationer som jag fyller i med penna och skickar in. En demonstration från mig en medborgare tills de rensar sin hemsida med flinande varelser.

  • brisslan

    Tacka de extremt fega, storhetsvansinniga dumsvenskarna 87orna för allt detta.

  • Asa

    Ja du får nog flytta för något mirakel är ej i sikte om inte mot alla odds en 500 000 – 800 000 svenskar reser på sig och vandrar till maktens boning med höjda nävar och facklor. Och även inkluderar Svt och radio huset med tillhörande annex Ekot.

  • Var kommer pengarna till statsbudgeten då? Från pengaträdet? Varför kan dom då inte ta pengar därifrån till oss och allt annat också?

  • Rynksnodden

    ”För personer som är födda utomlands är sannolikheten högre att man kan komma att få en lägre pension.”

    Säg det till min älskade mor o far som tillsammans får i hop 15,000 – jämför det med vad – _en_ invandrare får via ÄFS

  • Justin Case

    ”Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”, Lennart Nilsson (S)…

  • frejja

    Det där var mycket läsning men jag har för mig att jag har läst detta tidigare när det varit i omlopp.

    Hinner inge kolla om det stämmer men jag ser att siffran 4.820 som max bostadstillägg för pensionärer är fel, det ska vara 4.990.

    Efterssom hyreskostnaderna för bägge grupperna bör vara ungefär de samma får de nog i praktiken ungefär lika mycket bostadstillägg. Det grundar sig i vad man betalar i hyra och hyresspecifikation måste skickas in.

    Om garantipensionen skulle höjas sjunker bostadstillägget, så det gynnas inte pensionärerna av. Däremot kan det inte vara någon nackdel om skatten sänks, så där har du tänkt fel.

  • Amanda Bengtsson

    Som sagt var: Bostadstillägget är max 6200 för en med ÄFS. Inkomsten påverkar bostadstillägget. En med garantipension har inkomst=påverkar bostadstillägget. En med ÄFS har ingen inkomst= får högre bostadstillägg.
    Kan vara så att jag tänker fel om detta med följderna av sänkt skatt när det gäller bostadstillägget. Men sänkt skatt minskar garantipensionen eftersom att garantipensionen bygger på vad du har kvar i rena pengar efter skatt.

MediaCreeper Creeper